خانه / تحلیل ها / استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هر تغییری در عملکرد اقتصادی و تغییرات سیاسی اجتماعی باید با کلید آموزش و یادگیری صورت گیرد.
photo_2017-09-23_08-56-54

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: هر تغییری در عملکرد اقتصادی و تغییرات سیاسی اجتماعی باید با کلید آموزش و یادگیری صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، پروفسور محمود متوسلی استاد دانشگاه تهران در سمیناری بمیزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.  وی در این سخنرانی که با موضوع «نگرشی دیگر به خلاقیت و توسعه اقتصادی» انجام شد، اظهار داشت: بزرگان علم صفت وظیفه را در وجود خود پرورش داده و خود کتاب قانون و جزوی از قانون هستند و به درجه اعلی انسانیت رسیده‌اند و نمی‌توانند تخلف کنند.

وی با بیان اینکه ما نیاز به ایجاد محفل و مدرسه ذهنی داریم؛ افزود: بنده به برگزاری کنفرانس‌های متعدد و سخنرانی‌های پی در پی و بی‌نتیجه اعتقادی ندارم و با برگزاری کنفرانس‌ها تنها زمانی موافق هستم که دارای پشتوانه مطالعات عمیق علمی و علاقه و اشتیاق باشد.
متوسلی با اشاره به تئوری‌های توسعه و اصول مسلم، پیش انگاره‌ها و فلسفه‌ها ابراز داشت: به قول کانت، ما موجودات مقید و محدود به حواس هستیم، کانت جامعیت کاملی را از «آزادی» بیان کرده و می‌گوید: مدرنیسم یعنی اینکه انسان‌ها بدانند می‌توانند سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند و نیازی به قیم ندارند.
این اقتصاددان توضیح داد: عملکرد اقتصادی که در شرایط ایده‌آل و آرمانی آن با مفهوم توسعه معرفی و بازنمایی می‌شود به باورها و نظام ارزشی در سطح فردی و جمعی ارجاع داده می‌شود و هر تغییری در عملکرد اقتصادی و تغییرات سیاسی اجتماعی باید با کلید آموزش و یادگیری صورت گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: آموزش‌ها زمینه ذهن را برای رشد بذرهای اصلاح و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه غنی می‌سازند؛ بذرهایی که به موهبت الهی از انواع مختلف آن در وجود و خویشتن ما به ودیعه نهاده شده است.
متوسلی افزود: مشاهدات و آموزش‌های ما از طر یق قوای ادراکی حسی، مراحل پیچیده‌ای را طی می‌کند و قوه فاهمه آنها را فراوری نموده و فقط بخشی از آنها به ذخیره دانشی و یا خمیرمایه شخصیتی فرد مبدل می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود چهار سطح عینیت‌گرایی، ذهنیت‌گرایی، کنش‌های جمعی و روحی را منابع کلی کسب دانش عنوان کرد و به توضیح نحوه بهره‌گیری از هر یک از این سطوح جهت دستیابی به توسعه اقتصادی پرداخت.
متوسلی گفت: بخشی از رفتارهای بروزیافته از انسان برگرفته از غرایز بوده اما به مدد قدرت ذهن قادر به اداره، کنترل و جهت‌دهی غرایز خود است.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: در عین حال کارکردهای اختصاصی ذهن از جمله عقلانیت، استدلال، ادراک، قضاوت و تصمیم‌گیری برای انتخاب و اراده و قصدمندی رفتار انسان، وجه تمایز اصلی انسان با سطح قبلی خود است.
وی همچنین به فرایند خلق بی‌بدیل ناولتی در توسعه اقتصادی و کارآفرینی اشاره کرد.
شایان ذکر است در این جلسه سخنرانی که به همت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ترتیب یافت دکتر بهبودی ریاست سازمان، دکتر بهشتی اقتصاددان و عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز، اعضای انجمن اقتصاددانان استان و جمعی از دانشجویان رشته اقتصاد و مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نیز جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.

منبع: سایت رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.